Kurz použití obranného spreje

23.09.2018

V září 2018 proběhl první kurz použití obranného spreje v sebeobraně pod mým vedením. Delší dobu jsem si pohrával s myšlenkou připravit kurz zaměřený na použití pepřového spreje při napadení v sebeobranné situaci. Je to totiž jednoduchý, účinný a levný prostředek sebeobrany. Když jsem se o tom zmínil před pár lidmi, většina se jich zeptala a co se na tom chceš učit??? Ze zkušenosti ale vím, že většina lidí o obranném spreji ví jen to, co si přečte na jeho zadní straně, v lepším případě to, co dotyčnému řekne nebo poradí schopnější prodejce. Ti mohou mít někdy tendence přehánět ohledně účinnosti spreje. Navíc mi nepřijde vhodné koupit si takový sebeobranný prostředek, s kterým se nedá moc trénovat a poprvé ho vyzkoušet až v reálné krizové situaci. Je to spíše hazard a spoléhání se na štěstí. Většina žen, pokud už jsou aspoň tak zodpovědné, že si obranný sprej pořídí, ho nosí většinou zahrabaný na dně kabelky, kde sotva najdou klíče nebo telefon. Slovy jedné z účastnic kurzu ,,dostala sem pepřák, se slovy na a nos ho. Takže na dně kabelky spíš dodává falešný pocit bezpečí a jistoty, než že by bylo
možné ho skutečně v krizové situaci použít. Zkrátka jako se vším, je třeba s obranným sprejem umět zacházet. Předpokládal jsem, že o kurz budou mít zájem především ženy, nebo ti, kteří se nevěnují pravidelnému tréninku sebeobrany a ani nechtějí. Ale bude-li to nutné, chtějí zvýšit svoje šance se ubránit. Nechtěl jsem tedy, aby byl kurz pouze o samotné technice použití spreje, jelikož s tím bychom v konfliktu asi jen těžko vystačili. Mým cílem bylo, aby kurz byl rovněž, řekněme takovým minimem osobní bezpečnosti a bezpečného chování, které by měl znát každý.

Lidé, kteří se nevěnují sebeobraně nebo nemají s násilím osobní zkušenost, mají o násilí a konfliktech často dost zkreslenou představu. I na to jsem se chtěl v kurzu zaměřit. Součástí kurzu byla tedy i teorie. Právní minimum a přiměřenost použití spreje, základní pravidla bezpečného chování na ulici. Na kurzu jsme se také pobavili o psychologii a komunikaci v konfliktu s útočníkem. Na videích ze skutečných případů napadení jsme si vysvětlili, jaké je nejčastější typické chování útočníků a jak si své oběti vybírají. Na videích jsme si rovněž vysvětlili, jak by celou situaci mohlo zvrátit použití spreje ve prospěch oběti. Kurz byl koncipován tak, že nácvik vždy střídala teorie.

K samotné technice použití spreje jsem přidal 3 prvky sebeobrany. Kryt, údery volnou rukou a úhyb do strany. Podařilo se tak vytvořit jednoduchý unikátní koncept sebeobrany s použitím obranného spreje, který se ukázal byt velmi univerzální a účinný.

Na kurzu se sešlo devět žen. Na začátku jsme si vysvětlili, co to obranný sprej vlastně je a jak funguje. Ukázali jsme si několik typů sprejů, které jsou vhodné pro civilní nošení. Na několika videích bylo vysvětleno, jak sprej na útočníka působí. Jaké jsou reakce útočníků po zasažení a co od obranného spreje můžeme v sebeobraně čekat. Poté už se začalo samotným nácvikem.

Předpokládal jsem 3 hlavní body, které budou dělat studentům největší problém.
1) Míření se sprejem (alespoň rozumně zasáhnout obličej a oči)
2) Agresivita (je-li to třeba, reagovat na útok a být agresivní)

3) Komunikace

Následně se na kurzu vše potvrdilo.
1) Při prvním pokusu měly holky problém na vzdálenost 2 metrů zasáhnout s cvičným sprejem obličej Boba (cvičná figurína). To se jednalo o statickou situaci bez stresu. Jak by asi dopadlo první použití spreje reálně situaci?
2) Ženy jsou odmala jinak vychovávány než muži, agresivita se u nich výchovou záměrně potlačuje. Zjednodušeně řečeno, zatímco u kluků jsou běžné hry na vojáky a školní rvačky, holky mají většinou panenky. Agresivita až na nějaké výjimky není pro ženy přirozená. Holky neměly problém se po chvíli tréninku naučit jednoduchou kombinaci použití spreje a úderů. Ale v momentě, kdy jsem nasadil ochrannou helmu a měly mlátit mě místo do lapy, objevil se problém. Většina účastnic měla při prvních pokusech blok mě udeřit, přestože jsem měl tréninkovou helmu.
3) Když jsme zvládli technickou část, holky byly schopné na slušné úrovni efektivně zasahovat sprejem můj obličej
v kombinaci úderu slabou rukou. Vysvětlili jsme si komunikaci a správné načasování použití spreje. Poté jsme do modelových scénářů přidali komunikaci. Tedy situace vždy začínala nějakým oslovením a postupně eskalovala do různých oplzlostí, nadávek atd. až třeba k samotnému útoku. Tato předehra většinu holek naprosto rozhodila a při prvních pokusech většina selhala. Až při dalších opakováních, kdy jsem upozornil na konkrétní chyby a vše se postupně dovysvětlilo, byly schopné komunikovat a správně reagovat. Zde se opět nabízí otázka, jak by dopadlo první použití spreje v takové reálné situaci bez tréninku???

Já osobně jsem si vyzkoušel, že na bližší vzdálenost je opakované zasažení, byť jen cvičným sprejem, poměrně nepříjemné a po pár opakováních jsem ještě pod tréninkovou helmu nasadil ochranné brýle. Kurz byl zakončen debatou a společným zhodnocením od všech účastnic.

Na další kurz se můžete těšit příští rok v květnu. Ten bude o malinko delší a ještě ho o něco vylepším, na základě poznatků z prvního kurzu.

A jak kurz některé z holek hodnotily a co o něm řekly, si můžete přečíst zde:

Martina

Mé pocity po skončení kurzu byly jedině kladné. Díky reálným ukázkám násilí, které se na ulicích děje, jsem sundala klapky z očí a dopadla nohama na zem... Odnesla jsem si spoustu užitečných postřehů, ať už se jedná o samotný trénink s použitím spreje, tak ale i tvé rady ohledně toho, jak předcházet situacím, kde bych se mohla dostat do problému, být víc všímavá k okolí a méně důvěřivá k cizím lidem atd... tohle všechno pro mě byly hodně důležité body. Kurz byl opravdu obsáhlý a já po něm byla druhý den jak zmlácená :-) , ale nadšená. Tvůj přístup k nám se mi také moc líbil. Já osobně cítila tvůj zájem na tom, že tím, co děláš, chceš pomáhat lidem, do toho empatie... to vše se mi moc líbí... palec nahoru :-) A negativa? Ten den jsem se neodvážila do metra :-) , ale už jsem to překonala :-) Zjišťuju, kolik těch pochybných lidí denně potkávám - všechny lustruju pohledem... zatím si to žádný nevyložil jako můj zvýšený zájem o mou osobu, uf... :-) Ještě jednou moc děkuju za celý kurz a přeji ti, ať se ti daří a nadále lidem otevíráš oči ohledně svého bezpečí. Měj se moc dobře!

Katka

Kurz se mi líbil, právě že jsem nevěděla, co mám čekat, ale už je mi používání pepřáku jasný a vidím za tím smysl, než když jsem ho před pár lety dostala jen se slovy na a nos ho u sebe.

Bára

Super to bylo, předčilo to očekávání. Jsem moc ráda, že jsem si mohla vyzkoušet situace jakoby v reálu. Doufám, že budeš dělat další kurzy a přihlásí se ti hodně lidí, protože je obrovský rozdíl znát teorii a vyzkoušet si to reálně. Za naši partičku tedy velké díky.